Geen categorie

Vitamine D

Wist je dat vitamine D heel belangrijk is voor onze gezondheid? Het zorgt er bijvoorbeeld voor dat je spierkracht goed blijft. Daarnaast zorgt het ook voor een betere weerstand. Misschien verbaast het je, maar Vitamine D is een van de vitamines die het meest vaak een tekort aangeven. In deze blog willen we je alles vertellen over wat je moet weten over vitamine D.

Wat is nu eigenlijk Vitamine D?

Vitamine D is een ander soort vitamine als andere vitamines. Deze valt onder de categorie vet oplosbare vitamines. Het is een van de weinige vitamies die door het lichaam zelf aangemaakt kan worden. Eigenlijk heeft de functie van vitamine d in het lichaam veel weg van die van een hormoon dan op een vitamine. Vitamine D wordt veelal uit zonlicht verkregen. Daar krijgen we steeds minder vanbinnen, doordat we steeds vaker binnen werken en minder naar buiten gaan.

Welke soorten Vitamine D zijn er?

Uit onze voeding halen wij twee soorten vitamine D. Dan moet je denken aan vitamine D2 en vitamine D3.

Als je het hebt over vitamine D2 dan moet je weten waar wij deze vitamines vandaan kunnen halen. Vitamine D2 krijg je uit verschillende schimmels en paddenstoelen. Vitamine D2 is dan ook de plantaardige vorm van vitamine D. Het lichaam maakt zelf geen vitamine D2 aan. Vitamine D2 neem je op in de huid door blootstelling aan UV stralen.

Dan heb je nog vitamine D3. Wat je daar over moet weten is dat het de dierlijke vorm van vitamine D is. Deze vind je in voeding die afkomstig is van dieren. De grootste hoeveelheid vitamine D zou je kunnen halen uit vette vissoorten. Net als de vitamine D2, wordt de D3 ook opgenomen uit UV stralen oftewel zonlicht. Dit wordt opgenomen in de huid.

Wat is het effect van zonlicht op de vitamine D?

Ongeveer twee derde van de aanbevolen hoeveelheid aan vitamine D halen wij uit zonlicht. Zo dra de huid in contact komt met Uv-straling wort er vitamine D aangemaakt. Zonlicht of daglicht is dus essentieel voor de aanmaak van vitamine D. Vitamine wordt alleen opgenomen in onbedekte huid. Het is zou genoeg moeten zijn als je iedere dag een kwartier tot een half uur met je handen en je gezicht in de zon te zit. Doe dit het liefst wanneer de zon het sterkst is tussen 11:00 uur en 15:00 uur.

Waar halen we nog meer vitamine D uit?

Vitamine D halen we vooral uit dierlijke producten. Vette vis is daarvan de meest belangrijke. Daarnaast halen we het ook uit vlees, melk en melkproducten.

Hoeveel vitamine D heb je nodig op een dag?

Bij kinderen onder de 1 is de dagelijks aanbevolen hoeveelheid Aan vitamine D 15 microgram. Bij kinderen in de leeftijd tussen 1 en 10 jaar is de dagelijks aanbevolen hoeveelheid 20 microgram. Voor iedereen ouder dan 11 jaar is de dagelijks aanbevolen hoeveelheid 75 microgram. Er wordt aangeraden aan te vullen met supplementen om aan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid te komen doordat wij niet voldoende uit zonlicht halen.

Kinderen tot 4 jaar, zwangere vrouwen, vrouwen na hun 50e levensjaar en mensen met een getinte huid en mensen die weinig buiten komen wordt sterk aangeraden supplementen te nemen. Deze mensen hebben namelijk een verhoogde behoefte aan vitamine D. Deze supplementen kan je snel en makkelijk bestellen op https://benfida.com/nl/.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *